Dowiedz się, jakie są rodzaje spojrzeń, aby wiedzieć i widzieć więcej

Naukowcy twierdzą, że prawie 70% informacji przekazywanych podczas rozmowy nie odbywa się przy pomocy słów, ale gestów, spojrzeń, mimiki. Czasem zdarza się, że mowa ciała nie jest kompatybilna z tym, co mówimy w sposób elokwentny i merytoryczny, tym samym powodując jakby rozdwojony obraz naszej osoby. Bardzo dużo przekazuje tutaj nie tylko sama mimika, ale i różne rodzaje spojrzeń. Mowa oczu jest więc czymś w rodzaju siły i tajemnicy, która przy odpowiedniej wiedzy może być dobrze spożytkowana. Co możemy przekazać przez kontakt wzrokowy? Sprawdźmy! 

Kontakt wzrokowy: i jego waga w komunikacji międzyludzkiej

Kontakt wzrokowy z naszym rozmówcą jest jedną z podstawowych zasad skutecznej komunikacji. Nie może być to jednak ciągłe „gapienie się” na drugą osobę, ale bezpośrednie patrzenie w oczy w odpowiednich momentach i przez określony czas. Zwiększa to automatycznie zaufanie i daje poczucie bezpieczeństwa, sugerując szczerość intencji. Mowa oczu jest więc czymś cennym, wartościowym i warto zgłębiać jej tajniki, aby być świadomym, jakie są rodzaje spojrzeń czy chociażby, w jaki sposób nawiązywać kontakt wzrokowy podczas rozmowy, aby przyniosło to nam, jak najwięcej korzyści.

Spojrzeniem otwieramy bowiem niewerbalny kanał komunikacji i ściągamy uwagę drugiej strony na to, co mamy jej do powiedzenia.

Mowa ciałem – oczy – to ważne: Wspomniany „odpowiedni czas” spoglądania bezpośrednio na siebie to pomiędzy 25% do 75% całej rozmowy, przy czym nie należy patrzeć w oczy więcej, niż przez 1/3 tego czasu. Inaczej można spowodować duży dyskomfort odbiorcy, a w rezultacie wywołać u niego niezbyt pozytywne emocje związane z komunikacją.

Spojrzenia rodzaje: co w ogóle mogą przekazywać? 

Zanim powiemy Ci, jakie są rodzaje spojrzeń zerknij na zegarek… O co chodzi? Oczywiście o czas, przez jaki patrzą na siebie rozmówcy. Najczęściej pozwala ocenić stopień zainteresowania tematem, argumentami, propozycjami. Jeżeli obie lub jedna ze stron utrzymuje kontakt wzrokowy:

  • przez około 50% czasu konwersacji – jest to stan naturalny, sugerujący interesowanie się tym, co mówi druga strona,
  • przez mniej niż 25% czasu – rozmowa ich nudzi, słuchają w ramach obowiązków, ewentualnie innego rodzaju zobowiązań,
  • dłużej niż przez 75% czasu – najprawdopodobniej rozmówcy zainteresowani są bardziej sobą nawzajem niż poruszanym tematem.

Jakie są rodzaje spojrzeń?

A teraz uchwyćmy tego byka za rogi i zdradźmy, jakie są rodzaje spojrzeń.

Całkiem sporo jest nieuświadomionych do końca (lub wręcz wcale) czysto fizjologicznych reakcji mimicznych obejmujących właśnie wzrok. Spojrzenia – rodzaje, z którymi możesz spotkać się najczęściej:

  • rozszerzone źrenice to mowa ciałem przez oczy świadcząca zwykle o zainteresowaniu, ekscytacji,
  • spojrzenie w prawo i ku górze można zinterpretować jako zastanawianie się rozmówcy, próbującego sobie przypomnieć na przykład szczegóły jakiegoś zdarzenia,
  • spojrzenie w lewo i w dół sugeruje, że druga strona „wymyśla” odpowiedź niezbyt zgodną z faktami – niekoniecznie kłamie, ale na pewno nieco ubarwia sprawę,
  • mruganie – normalnie służy do nawilżania oczy i pojawia się co 3 – 10 sekund, jednak pod wpływem emocji ta częstotliwość zdecydowanie wzrasta,
  • szersze otwarcie oczu oznacza zdziwienie, podczas gdy na wpół przymknięte powieki należy odczytać mniej więcej jako „nie mówisz mi nic nowego”,
  • spojrzenie krótkie, „uciekające” oznaczać może nieśmiałość, ale też sugerować, że rozmówca się spieszy.

Mowa ciałem: oczy

Jeśli chodzi o kontakt wzrokowy podczas rozmowy warto jeszcze wiedzieć, że:

    • gdy słuchamy, spoglądamy na rozmówcę dwukrotnie częściej,
    • przy trudnym temacie – patrzymy raczej sporadycznie,
    • w ważnych momentach – wyraźnie uważniej,
    • jeśli temat porusza sprawy intymne – „uciekamy” spojrzeniem w inne miejsce.

Kontakt wzrokowy podczas rozmowy powinien przebiegać tak, aby spojrzenie było zsynchronizowane ze słowną treścią przekazu, na przykład mówca, który kończy wypowiedź, dokładnie i długo rozgląda się po słuchających, aby sprawdzić ich reakcje.

Umiejętność interpretacji emocji i odczuć (w stosunku do nas lub poruszanego tematu) drugiej osoby poprzez analizę tego, co mówi jej wzrok, bardzo ułatwia kontakty interpersonalne – zarówno na polu zawodowym, jak i w sytuacjach prywatnych. Spojrzenia i ich rodzaje pokazują, że czasem naprawdę drobna rzecz może mieć duże znaczenie.